Przedruk mojego artykułu z mlodagdynia.pl
Nie jest to czas sprzyjający gimnazjom, właściwie powoli można powiedzieć znikają za zakrętem. Z przykrością, ze smutkiem z wieloma doświadczonymi nauczycielami, którzy poświęcili wiele czasu, zapału i nauki na pracę z nastolatkami.
Wiadomo, dobra kadra pozostanie dobrą kadrą i za ten zakręt choć wyboistą drogą to jednak pójdzie. Pewne wydarzenia są niezależne od nas i tyle na ten temat.
Chciałam powiedzieć o tym, że szkoła i to gimnazjalna może być miejscem niezwykłym. Miejscem w którym mam taką nadzieję wszyscy czują się dobrze – i tak właśnie być powinno, gdyż bycie w szkole zajmuje naszym najmłodszym obywatelom i ich nauczycielom nieomal połowę życia.
Dobra szkoła to dobre pomysły, a dobre pomysły muszą się pojawiać i muszą być mile widziane. W naszym Gimnazjum nr 1 w Gdyni właśnie tak jest. Przytrafiła nam się dyrektorka pani Oktawia Gorzeńska z workiem pomysłów, który umiejętnie rozrzuciła po szkole, by się pięknie rozwijały. Wiadomo, gdzie nie ma chęci i z najlepszych pomysłów nic nie wyjdzie, jednak akurat u nas chęć jest u wszystkich.
Chciałabym wymienić jeden z nich, a mianowicie innowacyjny pomysł grup między-klasowych, czyli zajęć, których zamierzeniem jest rozwijanie zainteresowań wybiegających poza przedmioty i poza klasy. Zajęcia takie dodatkowo integrują uczniów w ramach całej społeczności szkolnej.
Grupy są różne od zajęć językowych, chemii, nauk przyrodniczych, poprzez teatr w języku polskim i angielskim, grupę multimedialną, blogowania i zmiany społecznej.
Uczniowie w ramach grupy teatralnej uczestniczą w wydarzeniach kulturalnych miasta i regionu, premierach teatralnych, spektaklach, festiwalach takich jak R@port, Festiwal Filmów Fabularnych. Realizują projekty edukacji teatralnej- warsztaty aktorskie, choreograficzne, scenograficzne. Tworzą scenariusze przedstawień szkolnych, przygotowują spektakle, prezentowane na forum szkoły i na konkursach. Mają szansę doskonalić swój warsztat aktorski pod okiem aktora i edukatorów teatralnych.
Grupa filmowa działa już drugi rok. Najpierw miało być ,,kino bez tajemnic”, ale okazało się z czasem, że tajemnic filmowych przybywa z każdym tygodniem. Zajęcia to nie tylko oglądanie filmów. Uczniowie poznają historię filmu, dyskutują o bohaterach bliskich młodzieży , ale również ćwiczą ,,oko” filmowca i fotografa, rozwijają kreatywność. Szukają w naszym mieście plenerów do scen ze znanych filmów (co widać na zdjęciu). Oglądają obrazy dawnych mistrzów i tworzą własne kompozycje. Uczestnicząc w warsztatach filmowych podczas Gdyńskiego Festiwalu Filmowego tworzyli pierwsze własne animacje poklatkowe.

Grupa projektów zmiany społecznej stara się zmieniać rzeczywistość szkolną i pozaszkolną na lepszą. Bada opinię społeczną i tworzy programy społeczne.
Dlaczego uczniowie Jedynki uczą się języków? Bo wiedzą, że warto uczyć się angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego czy niemieckiego i że jeden język obcy w obecnych czasach to za mało.
Uczniowie biorą udział w zajęciach na wyższych uczelniach, w teatrze, klubach filmowych i w muzeach, spotykają się z ciekawymi ludźmi i odwiedzają ciekawe miejsca.
W ramach grup blogerskich tworzą blogi swoje i szkolne:
https://blogerzyzjedynki.wordpress.com/
https://sprawywazneiniewazne.wordpress.com/
Uczą się najróżniejszych rzeczy, ale najważniejsze jest to, że zdobywając nowe kompetencje świetnie się bawią na grupach prowadzonych po prostu dla nich!
Co stanie się z naszymi pomysłami po reformie – pójdą za nami do nowej szkoły!
Korzystałam z materiałów p. Doroty Brylskiej-Ziółkowskiej, Oktawii Gorzeńskiej, Bożeny Janiec, Anny Leszczyńskiej, Lucyny Lipińskiej i Krystyny Nowickiej-Nozdryń
Skomentuj