Dyskryminacja rówieśnicza

Jest to jeden z problemów obecnych w szkole. Dlaczego rówieśnicy wyłączają innych z grupy? Z najróżniejszych powodów, bo ktoś jest za niski, lub za wysoki, za gruby lub za chudy, bo jest biedny lub bogaty, jest wyjątkowo uzdolniony lub wręcz przeciwnie nie radzi sobie z nauką, może być erudytą albo wręcz przeciwnie milczkiem.

Dlaczego jedni będą wykluczeni, a inni nie? W zasadzie trudno to określić, chociaż myślę, że kluczem będzie wycofanie, nadmierna nieśmiałość, brak wiary w siebie. Kluczowy jest również tak zwany klimat grupy, która poszukuje kogoś do wyśmiania, czyli taki się zespół młodzieży – nawet niewielka, ale wpływowa grupa, który potrzebuje mieć kozła ofiarnego.

Ostatnio zastanawiałam się jak o tym porozmawiać na godzinie wychowawczej i wymyśliłam w skrócie, co następuje:

Potrzebne są trzy duże kartki – np. 3 razy po pół papieru pakowego, marker, karteczki samoprzylepne w ciepłym kolorze. Rzutnik. 45 minut. Zdjęcie

Foto: Wokandapix/pixabay/CC0
Foto: Wokandapix/pixabay/CC0
  1. Na wstępie spytałam się, czym jest dyskryminacja.
  2. Pokazałam uczniom zdjęcie i spytałam się, co widzą na zdjęciu. Następnie spytałam się, czy mogliby mi powiedzieć, co może czuć osoba ze zdjęcia, co się mogło wydarzyć, lub co się dzieje w jej życiu.
  3. Zadałam pytanie czy jest coś takiego jak dyskryminacja rówieśnicza. Powiesiłam pierwszą kartkę i poprosiłam uczniów, żeby wypisali wszystkie powody, dla których dokucza się/dyskryminuje kolegów, czy koleżanki.
  4. Powiesiłam drugą kartkę i poprosiłam uczniów, żeby zastanowili się, jakie znają rodzaje przemocy rówieśniczej i wpisali ją na kartkę.
  5. Poprosiłam uczniów, żeby zastanowili się, czy potrafią przeciwdziałać tego typu sytuacjom.
  6. Na koniec dałam każdej osobie z klasy małą kartkę samoprzylepną w pastelowym, ciepłym kolorze i poprosiłam, żeby każdy z nich napisał jedną miłą rzecz, jaką mógłby zrobić dla drugiej osoby, która jest z boku klasy, a my chcielibyśmy, żeby się dobrze w tej klasie czuła. Na ostatniej kartce papieru narysowałam duży pojemnik „Coś miłego na każdy dzień” i poprosiłam o przyklejenie kartek. „Pojemnik” zostawiłam w sali.

Jest jeszcze jedno doskonale pasujące do tematu zadanie – uczniowie piszą na wąskim kawałku papieru coś dobrego o sobie, dla niektórych nie jest to wcale łatwe zadanie – z pewnością właśnie dla tych osób, którym trudno jest się odnaleźć w grupie. To te osoby nie wierzą w siebie i są łatwym „łupem” do wyśmiania, czy dokuczania.

Doszłam do wniosku, że jest to świetne uzupełnienie zajęć o dyskryminacji rówieśniczej, a kartki pasują, jako obramowanie pojemnika „Coś miłego na każdy dzień”.

Przed zajęciami warto wysłuchać  audycję. Na stronie audycji, jest zdjęcie j.w. i można je powiększyć na całą stronę ekranu rzutnika.

 

 

 

 

 

 

 

Skomentuj

