Nauczanie w XXI wieku

My nauczyciele przybyliśmy tutaj z innej planety jaką był wiek XX. Jednak nie spadliśmy na ziemię z kosmosu tylko cały czas obserwowaliśmy zmiany, a co więcej uczestniczyliśmy w nich.

W różnym stopniu rozwijaliśmy swoje kompetencje cyfrowe, ale rozwój ma to do siebie, że jest ciągle możliwy. Nauczanie wzorowaliśmy na tym jakiego sami doznaliśmy, oraz na nowych pomysłach, szkoleniach, książkach i własnych eksperymentach innymi słowy przeszliśmy w ten czy inny sposób do wieku XXI.

Powstaje jednak pytanie co jest w obecnym nauczaniu najważniejsze i na jakie kompetencje nauczania zwraca się uwagę? Wymienianych jest sześć najważniejszych umiejętności, jakich powinniśmy nauczyć naszych uczniów, a są nimi:

  1. Współpraca z innymi w zróżnicowanym środowisku
  2. Umiejętność komunikacji – słuchania i reagowania
  3. Rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się
  4. Innowacyjność i kreatywność
  5. Rozwiązywanie rzeczywistych problemów i krytyczne myślenie
  6. Korzystanie z zasobów i narzędzi cyfrowych

W jaki sposób możemy rozwijać te kompetencje?

WSPÓŁPRACA i KOMUNIKACJA

Jednym z wymaganych elementów edukacji jest uczenie pracy zespołowej poprzez pracę uczniów w mniejszych lub większych grupach, dzielenia się zadaniami i rolami wewnątrz zespołu oraz współodpowiedzialności za projekt. To wszystko możliwe jest dzięki dobrze funkcjonującej komunikacji.

Takie zadanie ma spełniać wprowadzony do szkolnictwa polskiego projekt edukacyjny, ale problemowe zadania grupowe możemy też tworzyć na codziennych zajęciach.

Czy każda praca w grupie lub parach będzie rozwijała wszystkie umiejętności komunikacyjne? Niestety nie. Zadanie musi być tak skonstruowane, żeby uczniowie musieli po pierwsze przedyskutować jak je rozwiązać, powinno być na tyle rozbudowane, żeby każdy z uczestników miał do wykonania zadanie i jego rola w grupie była istotna. Osoby z grupy muszą mieć odpowiedzialność zespołową i indywidualną. Innymi słowy wszyscy uczniowie grupy będą mieli wpływ na efekt końcowy zadania.

Prostym przykładem współpracy grupy jest projektowanie lądowiska dla jajka z patyczków i taśmy. Zadanie zazwyczaj wciąga wszystkich do współpracy, dyskusji i podziału zadań.

Prawidłowa praca grupowa powinna składać się z czterech etapów:

– procesu poszukiwania wiedzy potrzebnej, aby rozwiązać zadanie

– planowania podziału zadań do wykonania dla wszystkich członków grupy

– produktu finalnego – czyli podjęcia takich decyzji, które doprowadzą grupę do wykonania zadania

– wspólnej prezentacji zadania

CZYM JEST PRAWIDŁOWA KOMUNIKACJA?

Po pierwsze umiejętnością słuchania – a to znaczy, że potrafimy czekać do końca wypowiedzi i to nie tylko po to by móc mówić, ale żeby odnieść się do tego co powiedział przedmówca. Nie przerywamy, ale też nie mówimy bez końca – wiemy kiedy mówić. Te umiejętności doskonale możemy ćwiczyć na godzinach wychowawczych – kiedy to często musimy „dyrygować ruchem” wypowiedzi, bo okazuje się, że nagle wszyscy mówią na raz, albo wchodzą sobie w zdanie.

Jest takie mądre zdanie Dalajlamy :

„Gdy mówisz powtarzasz to co wiesz, ale gdy słuchasz możesz dowiedzieć się czegoś nowego”.

Wiemy z własnego doświadczenia, że słuchanie nie zawsze jest łatwe, dlatego nie powinno nas dziwić, że uczniowie maja z nim problem…

Wypowiedź powinna być w miarę krótka i prosta. Nie bez powodu Einstein twierdził, że jeżeli czegoś nie potrafisz powiedzieć w prosty sposób to znaczy, że tego nie rozumiesz. Z drugiej strony też trudne jest  zrozumienie za długiego i zbyt zawiłego wywodu.
Zadawanie pytań jest kluczowe do tego by upewnić się, że nas rozumieją i że my rozumiemy.

Tych wszystkich elementów komunikacji powinniśmy nauczyć naszych uczniów przy różnych okazjach pracy z nimi.

JAK UCZYĆ KREATYWNOŚCI?

Możemy to zrobić na wiele sposobów, począwszy od nieszablonowych zadań wymagających użycia wyobraźni, po użycie dramy. Możemy pobawić się w przedstawianie zadania w postaci wiersza, listu, piosenki, nawet jeśli dotyczy to genetyki czy praw fizyki.

Pytanie do rozwiązania powinno być tak skonstruowane, żeby uczniowie nie mogli znaleźć w prosty sposób odpowiedzi w Internecie.

Dlaczego trawa jest zielona?

Czy pijemy tę samą wodę co dinozaury?

Dlaczego dżdżownice wychodzą z ziemi po deszczu?

Dlaczego oddalone rzeczy wydają się być niebieskie?

Popatrz na obrazek i wyobraź sobie historię jaka się z nim kryje. Kiedy i dlaczego się wydarzyła?

 

DODATKOWE MATERIAŁY:

I na koniec podaję kilka dodatkowych stron i film do przestudiowania:

 

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s