Rafa koralowa na angielskim

Pretekstem do tej lekcji było spotkanie na Skype z profesor biologii Charlotte Orba z Wise Ocean zajmującą się rafą koralową.

Moim zdaniem, żeby w pełni skorzystać z dobrodziejstwa Skype nie wystarczy umówić się z kimś i włączyć komputer i kamerkę. Trzeba włożyć w to nieco więcej wysiłku.

Zresztą już samo umówienie i zgranie godzin wymaga nie lada wysiłku, cierpliwości i zaangażowania – dlatego warto wysilać się dalej.

Moja lekcja była o rafie koralowej, dodam, że na angielskim, dodam, że młodzież popatrzyła na mnie jakbym z księżyca spadła. No trudno – nie pierwszy już raz. Ale ciągle wierzę, że warto spadać 😉

Przygotowania – 2-3 lekcje

  1. Podzieliłam tablicę na 4 części
    1. Gdzie występują rafy koralowe, jakie potrzebują warunki i dlaczego
    2. Organizmy, które tworzą rafy i jak ze sobą współpracują
    3. Znaczenie rafy koralowej dla człowieka i przyrody
    4. Zagrożenia rafy koralowej i znaczenie ich zniszczenia dla człowieka
  2. Rozdałam uczniom karteczki samoprzylepne (lub karteczki i taśmę malarską) i proszę, żeby do każdej części dokleili karteczkę z informacjami, jakie znają
  3. Sprawdziliśmy informacje razem, ewentualnie przełożyliśmy kartki w inne miejsce, a powtarzające się przykleiliśmy jedną na drugiej
  4. Na rozgrzewką puściłam uczniom pięciominutowy film 
  5. Poprosiłam uczniów, żeby zastanowili się, który temat ich najbardziej interesuje i poszukali na sali osób, które również wybrały taki temat
  6. Jeśli byłby problem z liczebnością grup to niestety musimy jakoś to zmienić, podzielić grupy na mniejsze, lub zastanowić się wspólnie, czy ktoś może zmienić temat. Jeśli zostałby temat bez zainteresowanych uczniów, to nie widzę problemu – w końcu to angielski, nie biologia, więc niech opracowują temat, który ich zaciekawił.
    1. Poprosiłam, aby grupy wymyśliły dla siebie logo i nazwę
    2. Poprosiłam uczniów o stworzenie plakatów – (powiedziałam im też, że plakaty nie muszą być prostokątne, mogą mieć inne ciekawe kształty i tak też się stało :). Uczniowie mogli korzystać z Internetu, telefonów i poszukiwać informacji, zdjęć, stron które mogliby również wykorzystać w trakcie prezentacji ustnej swoich plakatów
    3. Poprosiłam uczniów o stworzenie dwóch krótkich gier do plakatów i prezentacji, które sprawdzą po prezentacji wiedzę słuchaczy. Gry: planszowe,  karty, dopasowywanie, zagadki, kahoot, inne
  7. Przyszedł czas na prezentację ustną i pokazanie plakatów oraz wspólne zagranie w gry.

Po tych lekcjach uczniowie poznali słownictwo potrzebne do zrozumienia wykładu, oraz opowiadania o problemach związanych ze środowiskiem. Uczniowie byli gotowi zadawać pytania.

Lekcja zawierała też takie elementy jak

  • integracja i dyskusja przy wybieraniu nazwy i tworzeniu logo. Tutaj też uczniowie musieli podjąć wspólną decyzję
  • wyrażanie słów w postaci symboli, element plastyczny
  • pracę w grupie – wspólne tworzenie plakatów i gier; decydowanie kto będzie co mówił w czasie prezentacji, rozdzielanie zadań i ról w grupie
  • pracę z technologią w celu poszukiwania odpowiedzi na pytania, materiałów filmowych, zdjęć, informacji, tworzeniu gier
  • tworzenie tekstu, pytań, czytanie i słuchanie ze zrozumieniem
  • analizowanie informacji
  • zwiększanie świadomości odpowiedzialności za środowisko
  • sprawdzanie siebie nawzajem
  • zabawę

Ostatnim elementem było spotkanie z profesor biologii Charlotte Orba z Wise Ocean z Wielkiej Brytanii. Spotkanie było super ciekawe, dodatkowo pani profesor natychmiast spostrzegła na ścianie plakaty i bardzo się ucieszyła.

Uczniowie zadawali pytania, choć zdarzyły się i takie nie na temat np. o grę na instrumentach muzycznych – nigdy niczego nie zaplanujesz do końca z żywym materiałem 😉 Oczywiście jesteśmy dorośli i znamy młodzież, więc się uśmiałyśmy, na dodatek okazało się, że pani Charlotte Orba grała w czasach studenckich w kapeli muzycznej! Uczeń, który zadał pytanie i który również gra w zespole był pozytywnie zdumiony.  i to po angielsku 😉

 

Reklamy

Jedna uwaga do wpisu “Rafa koralowa na angielskim

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s