Znaczenie ustawienia ławek w klasie

Czy ustawienie ławek w klasie ma znaczenie i wpływ na przebieg lekcji? Otóż ma i to spore. Ustawieniem ławek możemy sobie ułatwiać różne zadania i zmieniać nastrój w klasie. Chociaż częsta zmiana aranżacji klasy nie jest dobrze przyjmowana przez uczniów – być może czują się zagubieni, zagrożeni? Dlatego warto wybrać sobie ulubiony styl i zmieniać go wedle potrzeb.

Trudność jest taka, że często dzielicie salę z innymi nauczycielami.

Powstaje, więc pytanie – ile czasu trwa zmiana ustawienia ławek?

Dwie minuty, możecie to szybko zrobić sami lub w minutę z uczniami.

A teraz do rzeczy!

Ustawienie tradycyjne

Ustawienie funkcjonujące od powstania szkoły, więc z pewnością nieco przestarzałe, jednak doskonale sprawdza się do:

  • Sprawdzianów, prac klasowych, kartkówek
  • Każdej samodzielnej formy pracy

 

Podkowa

Wspaniałe ustawienie, które sprawdza się w:

  • Dyskusji
  • Wspólnej pracy
  • Prezentacji
  • Dodatkowo pozostawia wolny środek na wszelkie zadania kinestetyczne – jeśli mamy małą grupę oczywiście – jeśli dużą musimy zrobić podwójną podkowę niestety.
  • Nauczyciel ma łatwy dostęp do uczniów – może kontrolować ich pracę.

 

Kawiarenka

Ławki ustawione po dwie lub trzy, oczywiście mogą być i cztery. Doskonałe ustawienie do:

  • Pracy w grupach
  • Projektów

Ja ustawiam ławki po dwie w taki sposób, żeby żaden uczeń nie siedział do mnie tyłem, oczywiście, jeśli jest to praca wybitnie zaangażowana, nie ma to znaczenia.

 

Dwa naprzeciwległe rzędy

Ustawienie typowe do:

  • Debat
  • Dyskusji

Warto pamiętać, że osoby ze skrajów stołów cierpią często na „odizolowanie”, dlatego warto zmieniać miejsca uczniów przy stole.

 

Koło

Powiem tak – można ustawić ławki w koło, chociaż ja zazwyczaj przy potrzebie rezygnowałam z ławek i ustawiałam w koło same krzesła. Z drugiej strony takie ustawienie jest trudne dla nieśmiałych uczniów – w przypadku stołu mają się, za co symbolicznie schować.

Jeśli ustawione są ławki w koło, przy jednej z nich powinien siedzieć również nauczyciel.

Jest jeszcze problem – czy sala jest na tyle duża, żeby ustawić w ten sposób wszystkie ławki?

Doskonałe ustawienie do:

  • Poznawania się
  • Rozmowy wspólnej
  • Rozwiązywania problemów
  • Godziny wychowawczej

W tym wypadku przestawienie ławek trwa nieco dłużej.

 

Zmiana układu ławek to zmiana energii

Domyślacie się, że zmiana układu zmienia też energię klasy. Pamiętajmy o tym, że gdy uczniowie pracują wspólnie, w grupach, panelach dyskusyjnych robi się w klasie hałas. Jednak jest to hałas twórczy, a więc wspaniały.

Nie bójmy się twórczego hałasu!

 

 

Reklama

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

Stwórz darmową stronę albo bloga na WordPress.com. Autor motywu: Anders Noren.

Up ↑

%d blogerów lubi to: